Miksi?

kirjoittaja

in

Olen Simon Sinek -uskovainen. Miksi, mitä ja miten ovat täydellisiä kysymyksiä liiketoiminnan tai minkä tahansa kokonaisuuden toteuttamiseen.

Simon Sinek on kansainvälinen puhuja, kirjailija ja TedTalk -legenda. Hänen TedTalk -puhettaan “Start with Why – how great leaders inspire action” on katsottu maaliskuussa 2025 yli 12 miljoonaa kertaa. Kun sinulla on syy “miksi” teet, on sinulla mahdollisuus kommunikoida toisin, tehdä liiketoimintaa toisin ja onnistua uudella tavalla.

Miksi” mahdollistaa unelmien kommunikoinnin. Se antaa meille syyn kiinnittyä johonkin suurempaan. Se antaa meille mahdollisuuden luoda yhteisöjä. Se antaa meille yhteisen unelman. Se auttaa meitä luomaan jotain ymmärrettävää laajalle määrälle ihmisiä.

Kun ymmärretään “miksi” asia tehdään, on se helpompaa avata kaikille. Yrityksen toiminnan tai uudenlaisen idean kommunikointi vaatii erilaisia näkökulmia. Minä saatan ymmärtää asian visuaalisesta piirustuksesta, joku toinen haluaa valmiin konseptin kirjallisena ja kolmas haluaa innostuneen kertomuksen puhelimessa. Kun meillä on ymmärrys siitä, “miksi” näin tehdään, on sen viestiminen helpompaa.

Miksi” auttaa meitä karsimaan. Ei ole koskaan olemassa yhtä hyvää, toimivaa, täydellistä, kaikissa tilanteissa onnistuvaa ajatusta tai toimintatapaa. Kaikki asiat voi tehdä noin tuhannella eri tavalla – ja onnistua. Kun ymmärrämme “miksi” tehdään, se antaa meille työkalun katkoa rönsyjä ja tehdä ratkaisuvaihtoehtojen kirkastamista. Se antaa meille mahdollisuuden keskittyä liiketoiminnassa olennaiseen.

Miksi” tarjoaa innostusta. Se on perinteisiä “visio, missio” -ajattelua konkreettisempi ja vaatii ratkaisun löytämiseen yrityksiltä hieman syvempää ajattelua. Ihmisen aivot on rakennettu ylivertaiseksi koneeksi, joka löytää ratkaisut, kun kysytään oikeita kysymyksiä. Etsimmekö ratkaisua kysymykseen “mikä on meidän visio” vai siihen “miksi yrityksemme on olemassa”?


Miksi” -kysymyksen ymmärrys antaa meille kehyksen ratkaista ongelmia helpommin. Kun yrityksen johdolla, mutta myös kaikilla työntekijöillä on ymmärrys siitä, miksi ollaan olemassa, se auttaa monissa ongelmatilanteissa. Mihin suuntaan tulisi mennä? Miten organisaation rakenne pitäisi muuttaa? Mistä löydämme kasvua?

Olemme varmasti kaikki kuulleet tarinan NASA:n siivoojasta. Kun Yhdysvaltain Presidentti John F. Kennedy vieraili 1960-luvulla NASA:n keskuksessa hän kysyi siivoojalta “mitä teet täällä”. Siivooja vastasi: I’m helping put a man on the moon”. “Autan viemään ihmisen kuuhun”.

Vastaus kysymykseen “mitä” olikin “miksi”. Merkityksellisyyden kokemus omasta työstä ja syy omalle työlle luovat meille ylpeyttä. Me haluamme olla osa jotain suurempaa, osa yhteisöä, osa yhteistä tavoitetta. Kun tiedät mikä on sinulle “miksi” – annat itsellesi ja yrityksesi tai yhteisösi toimijoille mahdollisuuden olla osa jotain suurempaa.

Kuten Simon Sinek summaa: “People don’t buy what you do, they buy why you do it”. Kun sinulla on vahva “miksi”, on muilla mahdollisuus tulla osaksi jotain suurempaa.

– Raakel

Löydät meidät Substackista

Miksi? by Railsconcept

Olen Simon Sinek -uskovainen. Miksi, mitä ja miten ovat täydellisiä kysymyksiä liiketoiminnan tai minkä tahansa kokonaisuuden toteuttamiseen. Read on Substack


Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *